СПРАВИХА ЛИ СЕ УПРАВЛЯВАЩИТЕ СЪС ЗИМНИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА?


 
 
izborii2011-baner.jpg
Advertisement
Начало arrow Позиция arrow СТАНЧО ТОТОВ: НЯМАМЕ НУЖДА ОТ ГАСТЕРБАЙТЕРИ

СТАНЧО ТОТОВ: НЯМАМЕ НУЖДА ОТ ГАСТЕРБАЙТЕРИ

Автор :Интервю на Общество.нет   
07 September 2008
Image ПРОБЛЕМЪТ Е УСЕЩАНЕТО, ЧЕ СИ ГУБЕЩ В БИТКАТА С ЧИНОВНИКА, КАЗВА ОЩЕ ЗАМ. ПРЕДСЕДАТЕЛЯТ НА ПАРТИЯ "ОБЩЕСТВО ЗА НОВА БЪЛГАРИЯ"

 

 Станчо Тотов е роден на 7 февруари 1972 год в гр. Плевен. Средното си образование завършва в Техникума по механо - електротехника в гр. Плевен - специалност „Промишлена електроника". През 1997 год. завършва Стопанската академия „Д. А. Ценов" в Свищов. Магистър по финанси, специализирал „Деривативни финансови инструменти". В момента завършва втора магистратура специалност „Политология" във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий". Управител на частна фирма, занимаваща се с търговска дейност, на която е и съсобственик. Женен. Зам.председател на партия "Общество за нова България".

Председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев за пореден път каза, че спасението за българската икономика е вноса на чужди работници. Емилия Масларова още от миналата година настоява за същото. Необходимо ли е наистина, според вас?

Категорично Не! Смятам, че не само не е е необходимо да бъдат внасяни работници, но и че вносът им ще бъде вреден за икономиката ни, за социaлния климат у нас, ще увеличи безработицата и най-вече заради факта, че това е една бомба със закъснител. Проблема на българската икономика не е в липсата на работна ръка, а в неефективността на работа на българските работници, в създавания с години манталитет, превърнал българите от едни от най-трудолюбивите хора в Европа в началото на 20 век в едни от най-мързеливите и неефективно работещи. В интервюто на господин Данов, той също застъпва тезата, за неефективността на българския наемен труд, но прави друг извод. Смята, че от естествената конкуренция би се увеличила и производителността на труда. Това според мен е напълно грешно. Макар и да действат пазарните принципи както във всеки друг пазар, при трудовия има и много други фактори – психология, манталитет, социална политика на правителството. Дори геополитическото положение на страната и инвестиционния интерес могат да въздействат на този пазар.

 
Аргументът на г-н Данев е, че така е правила Германия, Италия... Какво показва техния опит?

Абсолютно грешно е да се правят такива сравнения. Не само защото става въпрос за коренно различни ситуации и  - в единия случай следвоенно положение, когато Германия например е била наполовина в руини и е загубила голяма част от мъжкото си население. При тази ситуация няма деформация на психиката на работниците както при нас. Имало е желание, амбиция, вяра в необходимостта от възраждане на страната и всичко това вършено с много емоция. Просто е липсвала работна ръка, която да свърши черната работа. При нас ситуацията е коренно различна. В продължение на повече от 40 години у българския работник се е насаждала нагласата, че държавата има ангажимента да ти намери работа и да те устрои, че независимо колко и как работиш ти ще си получиш заплатата, че колкото и да си усърден в работата и да работиш повече, нямаш ли връзки нямаш перспектива за развитие (тогава за какво да бъхтиш). Това е деформация на трудовото мислене и изкореняване на трудовите навици.

Още един сериозен аргумент, че подобно сравнение е неправилно е и обема на немската и италианската икономики в сравнение с българската

 
Какви проблеми могат да възникат от подобни действия?

Да, аз не случайно казах, че вноса на работници е бомба със закъснител. Защо господин Данев не проследи какво се получава с гастербайтерите, внесени в Европа преди няколко десетилетия. Те пренасят своята култура, своя начин на живот и манталитет. Създават компактни общности, живеещи в гета – мини модел на държавите от които идват. Те не се интегрират в обществено-икономическия модел на страната, която става техен дом. И проблемите не закъсняват. Спомнете си размириците в Париж и други големи френски градове причинени от именно такива общности, дошли да работят в страната, но не приемащи нейния обществен модел. Ами в Германия – говорейки за Берлин като втория по-големина турски град след Истанбул със сигурност не се има предвид чара на ориента, а по-скоро проблемите, породени от нежеланието на наследниците на бившите гастърбайтери да заживеят по правилата на германското общество. Това важи за Италия, Холандия, Белгия и много други европейски страни. Забележете и как се отрази либерализацията на трудовия пазар в Испания и „вноса” на евтина работна ръка от бившите социалитически страни. Испанската икономика е пред сериозен колапс. Правителството говори за сериозни мерки за ограничаване на наемането на чужденци, а само преди две десетилетия и те са гледали на евтината работна ръка като на катализатор на икономиката им. Забележете, че все пак за Испания става въпрос за внос на работници от други европейски страни – с близки ценности и разбирания. Предложението на Масларова е да се внесът работници от Виетнам – хора с коренно различни ценности, начин на живот и мислене. Спомняте си, преди двайсетина години вноса на виетнамска работна ръка в България – районите, където те обитаваха се бяха превърнали в развъдник на престъпност, контрабанда и най-вече бяха превърнати в коптори – мръсни, опасни и непристъпни дори за тогавашната милиция.

 
Кадрите ли са основния проблем за българския бизнес?

Те са единия от проблемите, но основният може би е бюрокрацията и феноменът “български чиновник”.  Хватката на държавния апарат около бизнеса и създадения феномен държавен/общински чиновник е най-голямата спънка за бизнеса.

 

Как да се преодолее липсата на подготвени кадри, а и на такива за нискоквалифицирани длъжности?

Подготвените кадри и отговорните работници дори и за нискоквалифицирани длъжности заминаха в чужбина просто защото тамошните работодатели умеят да ги ценят и да ги използват като ресурс срещу разбира се адекватно и равностойно възнаграждение и допълнителни бонуси. Смятам, че постепенно и бизнеса у нас започва да цени своите кадри. Да полага грижи за тяхната квалификация, да предлага допълнителни бонуси и т.н. Когато един български работник в Испания например намери същото възнаграждение, условия на труд и отношение и в България, той ще предпочете да се върне тук, да бъде сред роднини и приятели, при децата си. Проблема е не в далновидността на бизнеса в България, а в липсата на персепктива пред него. В усещането, че си губещ в битката с чиновника. Всъщност, първоизточника на проблема е лошото държавно управление и невъзможността то да създдаде подходящ бизнес климат у нас. Това респективно води до липса на интерес от страна на работодателите да инвестират в нови техноогии, в квалификация на своите кадри и т.н.

 
 
Главният икономист по търговията и развитието на ООН Хайнер Фласбек обяви, че страните от Източна Европа са изправени пред сериозна икономическа криза. Има ли вече признаци за нея у нас според вас?

Смятам, че икономическа криза у нас има от двайсетина години насам, но наистина нейните размери стават все по-големи и ни предстои сериозна икономическа криза. Един от признаците според мен е започналото изнасяне на производството в съседни страни от някои от големите компании. Например производителят на олио „Калиакра” затвори фабриката си в Добрич и изнесе производството си в Румъния. Друг признак е липсата на всякакъв интерес от страна на международните компании да инвестират във високотехнологични производства у нас. Основна част от чуждестранните инвестиции у нас са в недвижими имоти и то със спекулативна цел поради силно подценените цени. Товане са инвестиции в някакво производство, което да носи добавена стойност. Ако има такива инвестиции, то те са в производства с рискови отпадни технологии, вредни както за околната среда така и за здравето на работещите в тях. Всъщност това са нетрайни инвестиции с цел да се опоскат малкото останали ресурси. Нито собствениците на Кремиковци, нито закупилите циментовите заводи или ТЕЦ-овете инвестират или реално имат намерение да инвестират в екологични програми в тези производства. Ще работят доколкото могат и на края просто ще си заминат.

 

Какво трябва или не трябва  да направи правителството, за да посрещне реалностите?

Първо не смятам, че това правителство е в състояние да направи каквото и да е. То е ангажирано основно с разределяне на ресурс и постове между партиите от тройния картел и не му остава време да мисли за ефективни действия.

 
Последните 5:

МОНЬО ХРИСТОВ: АНАСТАСИЯ МОЗЕР ХВАНА БОЙКО БОРИСОВ ЗА РЪКА И ГО ЗАВЕДЕ В ЕНП

КАМЕЛИЯ НЕЙКОВА: В МИНИСТЕРСТВОТО СЪМ НА ВИСОКИ ОБОРОТИ

ПЛАМЕН ЮРУКОВ: РАНО Е ЗА ХОМОСЕКСУАЛНИ БРАКОВЕ В БЪЛГАРИЯ

МАРТИН КАРБОВСКИ: ДНЕС СМЕ 2008-МА

МАРИЯ ПИРГОВА: ДЕФИЦИТЪТ НА ДЕМОКРАЦИЯ СТАВА МНОГО СЕРИОЗЕН

Коментара (8)add
Меморски , September 07, 2008
Напълно съм съгласен. Вноса на работници ще има дълготраен негативен ефект върху обществото.
Е.П. , September 08, 2008
Божидар Данев отдавна говори по медиите за внос на чужди работници - виетнамци и пакистанци. Защо уважавания от мен индустриалец Данев не провери какво става в Германия, която така леко дава като пример за внос на работници. Хубаво го е казал Тотов в интервюто - 2-рият турски град в света е Берлин. Опозицията се занимава с глуп?ѐޑQ, ؐ БÐߑАҐۑϐҐБɐؑ ՑP ؐߑސڐБҐБ ߐАӑÐѐݐ ؐא АݐБސԐ Аߐސېؑؐڐ. ؐߐސԐڑՐߑϐ ܐܐېАԐՐ֐ڐБ АߐБؑ ϐא АߐސҐԐؐӐАݐՑ ސݐ Бސא ؐґʐߑޑ.
Горд , September 14, 2008
Време е Данов,Шушалов,Костов и още цяла плеяда знайни и незнайни да направят крачка в ляво и една назад.Така се освобождава пространство,но какво да се прави като власт не се дава,а се взема.
honey , September 17, 2008
Не съм съгласна с автора, че вносът на работна ръка е грешна мярка. Наблюдавам отблизо какво се случва в една голяма производствена фирма. Виждам до каква девалвация на образованието се стига и как квалификацията и инвестициите в развитието на кадрите са на заден план. Както върви, след десетина години местата в университетите ще остават наполовина празни (вече има такава тенденция), защото хората с образование и едни или два чужди езика взимат по-малко пари от един работник, който дори не може да си напише автобиография без грешки. В тази ситуация, когато всеки неграмотен отива да мие чинии в чужбина, най-голямата грижа на работодателя е да намери неквалифициран персонал. Никой не мисли за квалифицирания, за инвестицията, която има бъдещо развитие и която в по-дългосрочен план ще доведе до повишаванет на производителността.
Няма какво да се лъжем, създаваме общество на неграмотните и ако не се повиши конкуренцията и не се насърчава образованието, скоро ще се наложи да внасяме не само работници от Виетнам, но и квалифицирани кадри - може би пак от там.
Станчо Тотов , September 18, 2008
Уважаема HONEY,
бих се съгласил с теб, ако ставаше въпрос за внос на... роботи. Ако вместо наши родни роботи внасяме чужди, по-модерни и евтини. Да, но тук става въпрос за хора. За човешки същества с емоции, култура и свой си начин на живот. За хора, част от нацията ни и желанието ни да ги "накажем" за безотговорността им (която е продукт на същото това общество). Ако имаше начин сутрин да внасяме работници и с края на работния ден те да се връщат обратно в родината си... може би също щях да се съглася. Ако България разполагаше със залежите на Обединените арабски емирства или други петролни страни и тези залежи са публична държавна собственост и дохода от екплоатацията им отива в държавния бюджет - т.е. може да се осигури издръжката и достоен живот на всеки гражданин на България без да се налага да работи.
Станчо Тотов , September 18, 2008
Намирам за цинично да се гледа на вноса на работна ръка като на внос на краставици. Внасяш краставици, и от получилата се конкуренция с родните, ще се получат по-вкусни и с повече бройки на корен. Да, ама хората си идват с тяхната си култура и начин на живот, а опита показва, че всички усилия за интеграцията им са напразни. Рано или късно тези малки общности започват да създават проблем. Решавайки единия проблем - на бизнеса, създаваме мнооого други проблеми на нашите деца в недалечното бъдеще. Създаваме си и проблем за нас самите. Добре, внасяйки нови работници без да се стимулира бизнеса и да има реално увеличение и нужда от нова работна ръка питам - какво ще стане с увеличената безработица? Кой ще издържа българите - безработни. Да, вярно е, мързеливи са, непродуктивни, с ниско образование и квалификация и най-вече без никакво съзнание... но това са българи. И ние не можем просто да ги изнесем някъде в чужбина. Да ги депонираме в някое сметище, като безполезни.
Станчо Тотов , September 18, 2008
Уважаема HONEY,
неволно ти се съгласяваш с тезата ми: инвестициите в България са в нискотехнологични, мръсни производства, за които не са необходими квалифицирани кадри. Затова и бизнеса не търси такива и не инвестира в отглеждането им. Ако бизнеса гледа дългосрочно на дейността си, той ще инвестира в кадри, технологии, нови производства. Не се притеснявай за родното образование - то девалвира достатъчно. Всяка година у нас се "дипломират" 2 пъти повече магистри и бакалаври, от колкото преди 20 години и тенденцията е да нарастват. Знайни и незнайни ВУЗ-ове, колежи нашенски и инострански предлагат заветната диплома, но.... Всъщност май скоро време половината от трудоспособното население ще е с едно или повече висши образования, но това не значи, че ще имаме подготвени кадри.Тъй, че не се притеснявай, празни студентски банки няма да има. Все още се шири насаденото от тоталитарното управление разбиране - учи за да не работиш.
За липсата на перспектива пред бизнеса най-голяма вина има стария политически елит. Не е нормано в НАП да имат неписани инструкции, че всеки ревизионен акт с по-малко от 10000 лв начисления се мята за НУЛЕВ. Не е нормално във всички агенции, дирекции и прочее там чиновнически гнезда на оси да имат план за глоби и актове и съответно мъмрене за неизпълнилите плана.
Примери мога да изброя в статия с двойно по-голям размер от горната, но не това е целта. Държавата се опитва да контролира всичко и всички - от камерите по улиците, снимащи ни ежедневно, до над 600 000 души подслушвани годишно у нас. И всичко това в името на нашето благоденствие (колко точен е израза - пътят към ада е постлан с добри намерения). По-точно, в името на благоденствието на "избраните" политици от стария политически елит.
На свой ред и аз не мога да не се съглася с теб, че създаваме общество от неграмотници (па макар и висшисти). Но кой според теб има интерес от създаването им? Ще ти подскажа! АМи точно този вреден стар политически елит. Неграмотното общество много по-лесно се управлява, манипулира и евтино купува. Е те това е.

P.S. Ще ме прощаваш, че се обръщам на ТИ, но емоцията в отговора ме понесе и забравих благоприличието
Log in , October 21, 2008
Honey не се занимавай с бълнуванията на един охлювар.
Напиши коментар
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley

busy
 
< Предишна   Следваща >
Общество.нет Всички права запазени ©
При цитирането на авторски материали от Общество.нет, позоваването на сайта е задължително.