СПРАВИХА ЛИ СЕ УПРАВЛЯВАЩИТЕ СЪС ЗИМНИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА?


 
 
izborii2011-baner.jpg
Advertisement
Начало arrow Айсберг arrow ВОЛОДЯ ПОПОВ: ОБЩЕСТВОТО НЕ Е ЗАТВОРИЛО СТРАНИЦАТА НА ПРЕХОДА

ВОЛОДЯ ПОПОВ: ОБЩЕСТВОТО НЕ Е ЗАТВОРИЛО СТРАНИЦАТА НА ПРЕХОДА

Автор : Интервю на Ваня КОЛЕВА   
19 March 2010
ImageСИРОМАХ ЧОВЕК ПАТРИОТИЧНА ПОЛИТИКА НЕ МОЖЕ ДА ПРАВИ, ЕКОЛОГИЧНА СЪЩО

Д-р Володя Попов е 55 годишен, русенец, виден историк, специалист по Древна история, доктор на историческите науки.  Преподава в РУ”Ангел Кънчев” и е директор на  Доходното здание, емблематична сграда  в най – европейския град и  културен център на международни изяв . Като научен капацитет винаги гледа на събитията в политическия ни живот от гледна точка на историческите закони и закономерности.

Д-р Попов, като историк как ще обрисувате  кризата у нас?
Има криза и то сериозна, тя е икономическа и социална. Не визирам в момента световната икономическа криза и отражението й в България. Мога да кажа, че тя, световната криза, само изведе на преден план с по-голяма сила видимите последствия от прехода у нас. Точно последствията на прехода аз наричам криза – икономическа и социална.

А има ли политическа криза и криза в управлението на държавата?
Политическите кризи в България са перманентно състояние, те са израз на тази социална и икономическа криза. Така че не можем да разглеждаме образа на световната икономическа криза в България извън постоянната икономическа криза у нас, тя е базата върху която се развива другата. Последствията и икономически, и социални, и демографски, и психологически, са резултат от нашата си криза, на нашето общество. Така че нормално е да има политическа криза. Разбираемо е тя да се проявява от време на време и като управленска, защото всички политики са подчинени на нея.

Скандалът със стенограмата случайно ли се получи?

Това е закономерност в отношенията между институциите Президентство – Министерски съвет, породена и развита в поне два аспекта. Първият е политически, вторият е персонално-професионален. Политическият се изразява във видимото нарушаване след изборите на политическия баланс и представителство в общественото мислене. ГЕРБ обективно покрива спектъра център-дясно, а недалновидната политика на ръководството на БСП, вкарвайки провалени министри и партийни ръководители в Парламента, отне възможността за представителство на левицата. Българският народ даде управлението на ГЕРБ, а това налагаше ръководството на ГЕРБ да осъзнае обективността, че те спечелиха не поради лични и професионални качества на своите представители, а поради несъгласието и нетърпението на обществото, породени от корумпирано управление. Тези обстоятелства предполагаха възникването на институционална криза. Световната икономическа криза само катализира тези събития, които неминуемо щяха да се случат през есента. Неправилните, според мен, персонални решения, олицетворяващи управлението на ГЕРБ, трябва да се разбират така: преобладава мнението, че министрите и експертите са неподготвени за сериозните отговорности, които трябва да реализират. В това няма нищо лошо, ако обаче те имаха времето и възможността да се учат. Но динамиката на политическите и икономическите процеси изобщо няма да ги чака. И точно това наблюдаваме. На фона на болезненото състояние на обществото кризата ще се разшири. И то не защото Първанов и Борисов са от двете страни на барикадата, а защото обществото не е затворило страницата на прехода. В името на този преход обществото ни преживя и преглътна много. И то в лицето и на по-старите и на младите не приема и няма да приеме резултатите на прехода. И точно в това към момента е забит гвоздеят на скандала – икономическите досиета. Трябва да се направи рекапитулация на икономическата промяна, да се огласят макар и относително резултатите от нея. Този акт официално ще оформи социалната структура на обществото. Така ще стане ясно дали обществото приема или не новите социално-икономически реалности. А виновниците следва да получат своето морално наказание чрез изключването им от политиката, защото друго вече не може да има.

А какво ще е обществото ни след тази рекапитулация?
Убеден съм – няма да е същото. Защото до момента политическите явления в България експлодират около неясни каузи. Да си спомним НДСВ – партия без ясна икономическа и социална идеология. Такава партия не може да съществува и това се доказа. Ето ГЕРБ – идентично на царската партия зараждане и много по-скорошен идентичен финал. Защото няма социална структура, защото няма социална философия и идеология. Обективно погледнато ГЕРБ не може да съществува продължително време. Би трябвало след изясняването; първо на пътя, по който се стигна до днешната социална структура, второ на. философията, която осмисляше тоя път и трето партиите и персоните, които вдигаха завесите за тази философия, да се оформи естествен двуполюсен модел. Не толкова ляв/ десен, колкото базиран на дребните, средните и другите слоеве от обществото от една страна, т.е. социалната идея и от другата страна – консервативната идея, която да е олицетворение на по-комерсиално настроените хора в обществото. Такова противостояние и сблъсък съществува навсякъде, където наблюдаваме по зряла демокрация. И всички останали политики – социална, културна, демографска, екологична и т.н. се пречупва през тези две основни тенденции. Или образно казано: сиромах човек патриотична политика не може да прави, екологична също.

Кои според вас преосмислят позицията си спрямо ГЕРБ и сегашното управление?
Според мен, ГЕРБ ще е първата политическа партия през последните 20 г., чиято политика няма да бъде приета и ще е атакувана и отречена от над средно интелигентните избиратели. На второ място – политиката на ГЕРБ ще бъде осъзната и дистанцирана от представителите на дребния и средния бизнес. На трето – ще са останалите прослойки на обществото. Това е обективна неизбежност, защото политиката почива върху проблематиката на социалната структура на едно общество. Там трябва да е ясно от коя страна на барикадата стоиш, а барикади ще има. Проблемът „корупция” не е класически социален, той е много широк и затова е временен, както и неговите носители независимо дали са мафиоти или полицаи.

Но виждате, че сега поддръжката за правителството и за ГЕРБ е голяма!

Това обективно е така и е следствие от сбъркания преход. Но това е временно. Защото такава обединителна управленска формула светът не познава, такова нещо няма измислено. Такова чудо да обединява консервативната и социалната политика в единно управление няма.

Коментара (11)add
ел. единица , March 19, 2010
Боже, боже , какъв хубав ден. Наистина. Събуждам се , влизам в обществото чрез нета и научавам , че историк смята "такова живатно като ГЕРБ няма". И АЗ , въпреки че съм филолог, така смятам.Успокоих се. Благодаря за коректния исторически поглед. Много сте праов и за БСП. Натовариха корумпираните и дясноориентираните си величия да им представляват в НС лявата идея. Все пак , д-р Попов, нещо мълчите за президента. Защо ли? Дали не ми намеквате , че ще прави партия, която да представлява лявата идея? А дали ще намери свежи и некорумпирани хора? Или ще търси по- малко изцапани? Според мен на Ловеца му е рано да се конфронтира с полицаите.
Тъй е ,докторе. Не само над, но и средноинтелигентните не приемат управлението. Не харесвам факта, че бзата на ГЕРБ са полицаи и офицери. Тези хора са за други функции. Но смятаам, че техните пратеници в НС са по- морални, по- работливи, по- истински от така наречените социалисти. Макар и под строй, макар и с ръководството на пагона работят по- добре. Аз дълго време бях активен социалист. Още преди да стане министърпредседател Сергей спеше до обед, контактуваше чрез SMS-и с нас. Търси ли сме го за проблеми, предимно партийни от Плевен, все ни пращаше при Р. Петков.Ей и затова БСП стигна до гробищата. А ние прекрасно знаехме, виждахме и казвахме, че той играе финасови игрички със седесари. И като отговор Станишев го направи вътрешен министър.
димитър , March 19, 2010
Има такова чудо , Попов, и го сътвори точно този наш преход. Важно е ГЕРБ да успеят, защото иначе няма кой. Наистина няма кой. Струва ми се, че намеквате, че изходът е Първанов, но покрай БСП и сътрудничеството му с ДС няма да има широка подкрепа. А като нищо Бойко за да се укрепи ще тръгне с компромати.
димитрова , March 20, 2010
И аз мислех, че първо ще скочат по- интелигентните, обаче се оказаха полицаите....Едва ли ГЕРПБ ще съумее да се справи със своите. Струва ми се, че опозицията трябва да се консолидира по антикризисната програма, защото иначе ГЕРБ ще се самозабравят скоро.
светославов , March 21, 2010
Бойко се възгордя и почна да се обърква , не е сигурен в себе си и в хората си, затова в 8 сутринта съобщава едно,в 8 вечерта се отказва. Обаче в момента обществото няма алтернатива за управлението и това прави силен пхремиера. В същото време не знаем какво да очакваме от президента, чрез стенограмата той просто проверява обществото и дава заявка, че той става за алтернатива. Според мен обаче избързва.
питанка , March 22, 2010
А къде, бе, Попов, бяха историците да предвидят, алармират, анализирт и обяснят разпада на БСП, на НДСВ , замирането на ВМРО и възхода на Атака. ? А? така обществото щеше да е подготвено и няма ше да се юрне да гласува за Бойко. А колко твои колеги сега са в услуга на "идеологията бойко". Прав си разбира се за същината на ГЕРБ, но умните ни глави трябваше да говорят преди изборите , а не сега, заради скандала с Първанов, за да проправят път на президента към политиката. Защото и неговата идеология ще е толкова измислено- нечувано-несрещано като и идеологията на Борисов.
Радослав , March 22, 2010
Аз съм на 23 години. И гласувах за ГЕРБ. Защото исках по- силно полицейско присъствие в управлението на местно и централно ниво.Живея в малък град, където всички или участваме или знаем за далаверите на общината. Доволен съм от управлението на страната. Изборът на ГЕРБ показва, че хората искат да усещат силна ръка. Смятам, че плюсовете в управлението са повече от минусите. Президентът прави просто врътки.
кръстева , March 23, 2010
Прав си, колега. Като гледам полицаят сега се вживя като десен- имам предвид качването на ДДС. Забрави какво му казаха в Израел, тогава смяташе да го смъкне. Няма обаче алтернатива, няма.Радославе, наистина народът поиска силна ръка. Но тази ръка взе да стиска наред. А ако почне и да души?
Илия , March 24, 2010
Обществото, Попов, е затворило страницата /непрочетена и омачкана/ на прехода в съзнанието си. Но политиците постоянно , в трудни времена , я отгръщат. Всеки си я чете като вади отделни изречения от контекста. Вие, историците, трябваше да дадете двоята оценка за нея и тя да влезе в учубниците по история. Не се получи . И затова сега е така. С уважение, учител в гимнацзия и общественик.
Пейчо , March 25, 2010
Прав си, Илия, историците не направиха прочит на новата история, затова и всеки си оценява събитията според интелекта и участието си в събитията. така тези, които са живери " на ръба на закона", и ще управляват, щом сме ги избрали на ръба на закона.Те така са прочели събитията, така са участвали в тя, а и затова повечето избиратели явно ги одобряватНе е проблем, че са били наръба на закона, проблем , че този закон не ги е респектирал
Маринова , March 27, 2010
от казаното до тук личи колко много сме се объркали. Но каквото и да е не приемам полицаи да управляват страната ни, защото не го могат това. В същото време не виждам кой би могъл да ни управлява, но със сигурност вече е прекалено да се водят разни юпита отвън, които нямат опита и знанията за това.
Все пак трябва да дожемеем скапания си живот, нищо че не е живот, а наказание!
С едно пожелание съм към знаещите и можещи, нека пишат на ляво и на дясно, за да чете и да си отваря очите този дремещ народ. Жалко за децата ни, че не са имали късмет в коя страна да се родят. Но това си е късмет.
Напиши коментар
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley

busy
 
< Предишна   Следваща >
Общество.нет Всички права запазени ©
При цитирането на авторски материали от Общество.нет, позоваването на сайта е задължително.